fredag 6. september 2024

Udyr / Ingvild Bjerkeland (2023) Cappelen Damm

LETTLEST OG UBEHAGELIG SPENNENDE GRØSSER

Hva skjer hvis samfunnet plutselig bryter sammen, noe skummelt og ukjent truer og alle er redde for alle?   

Trettenårige Abdi og lillesøster Alva på 5 må rømme gjennom skogen etter at sivilisasjonen rundt dem kollapser og moren deres – og mange andre – blir drept av noen skumle og hittil ukjente udyr.

Strømmen er borte, alle biler står og de menneskene som er igjen, gjemmer seg, både for udyra og for hverandre. Vi følger Abdi og Alva gjennom skogen og mot havet, der de håper å få bli med en båt dit pappa er...

Men hvordan kan de komme seg i trygghet til Djupevik – og hvem kan de stole på langs veien dit?

Boka var superfinalist til Bokslukerprisen 2023/24, og boka ble anmeldt 3 514 ganger.  Her er noen av anmeldelsene:

Dette synes vi er en spennende bok og vi blir nysgjerrige på hva som skjer videre. Den er veldig skummel, trist og veldig spennende. Jeg skapte bilder av historien inni hodet mitt. Det er spennende å lese grøss!

Jeg synes at Udyr var litt skummel, men samtidig veldig spennende. Jeg kjøpte boka litt etter vi hadde lest utdraget og det var den boka jeg syntes var mest som forsiden. Den var veldig bra og jeg tror at det hjelper at de brukte utrykk og forklarte det meste de jorde godt. Jeg følte nesten litt av handlingen og jeg likte boka veldig godt!  

Boka var vanskelig å legge fra seg. Fordi det var alltid noe spennende som skjedde. Jeg anbefaler boka fra folk som er 7 og oppover og begge kjønn. Om du er 7 og nedover burde du kanskje ikke lese boka.»

10.000 barn stemte frem «Udyr» til Arks barnebokpris (Nov 23)

Finn boka i bibliotekkatalogen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar